firma

Być jak Adam Nawałka. Jakimi typami są Twoi pracownicy i jak wykorzystać ich mocne strony?

Sprawne zarządzanie zespołem pracowników to jeden z czynników decydujących o osiągnięciu biznesowego sukcesu oraz późniejszym podtrzymaniu efektywności firmy. To część mistrzowskiej strategii, w skład której wchodzi również dobra organizacja pracy, wykorzystywanie mocnych stron pracowników czy system motywacyjny.

Współpraca i zaufanie to czynniki, które musisz uwzględnić w zarządzaniu zespołem.Złożony proces zarządzania zespołem i koordynowania pracy podwładnych przypomina kierowanie drużyną piłkarską, bowiem jego nadrzędnym celem jest stworzenie zgranego zespołu ze zbioru różniących się charakterem i umiejętnościami indywidualistów. By stworzyć efektywny kolektyw należy najpierw poznać swoich pracowników, a dopiero później wkomponować ich w zwycięską drużynę.

W biznesie trzeba być trochę, jak Adam Nawałka. Trzeba zdawać sobie sprawę z jednej rzeczy. W piłce nożnej napastnik nie odnajdzie się w roli środkowego obrońcy, a w biznesie doświadczony ekspert w rutynowej, polegającej na powtarzających się czynnościach, pracy. Nie będzie ona dla niego motywująca. I jego efektywność spadnie.

Różne charaktery, różne umiejętności

Klasyfikacja typów pracowników to sposób na zorganizowanie zespołu w zgodzie z zaobserwowanymi cechami jego potencjalnych członków. Typologia określająca charakter i predyspozycje pracowników nigdy nie jest gotowym rozwiązaniem. Wymaga eksperymentów oraz dokładnego dopasowania podwładnych do określonych zadań. Dopiero dzięki selekcji i obserwacji zachowań można poznać mocne i słabe strony pracowników.

Kto woli oddać strzał na bramkę, kto poszuka asysty, a kto wycofa się z pola karnego? Kto w razie błędu weźmie na siebie odpowiedzialność, kto zajmie się tylko zbieraniem pochlebstw, kto zmotywuje zespół, a kto skryje się za zasłoną narzekań i w sytuacjach kryzysowych zajmie się zrzucaniem winy na innych? Oto pytania, na które odpowiedzi podsuwa znajomość typologii pracowników.

Zarządzanie zespołem - dobre planowanie to ważny element, który pomoże w osiąganiu wyższej efektywności zespołu.

Typy pracowników, które na spotkasz w swojej firmie

  • Gwiazda: Dobry pracownik, kompetentny i skrupulatny. Potrzebuje blasku jupiterów, by wykorzystywać swoje możliwości. Najczęściej pracuje firmie już na tyle długo, że wypracował sobie swoją pozycję i nie chce mu się wysilać, jeśli efekty nie będą spektakularne. Pozwól mu być na świeczniku, a zaskoczy wydajnością.
  • Prezes: Lubi uznanie i okazjonalne klepanie po ramieniu, ale przede wszystkim zależy mu na władzy. Liczy się dla niego własny autorytet, lubi zarządzać ludźmi i podkreślać swoją rolę w firmie. Sprawdza się w koordynowaniu pracy innych oraz jako mentor. Przy monotonnych i powtarzalnych zajęciach wypala się zawodowo.
  • Ekspert: Lepszy wariant Prezesa. Dużo wie, a zależy mu tylko na tym, by swoją wiedzę pogłębiać. Doskonały pracownik ceniący sobie szkolenia i współpracę z innymi fachowcami. Materiał na idealnego mentora, jeśli tylko będzie miał nieustanne możliwości rozwoju.
  • Przyjaciel: Przysłowiowy “dobry duch w szatni”. Ceni sobie stabilność w firmie i doskonale odnajduje się w zespole. Często wyżej stawia relacje międzyludzkie nad obowiązki, trzeba więc monitorować, czy nie przerodzi się z czasem w Malkontenta.
  • Malkontent: Trudno powiedzieć jakim typem był wcześniej, ale obecnie charakteryzuje go duża wiedza i kompletna niechęć do wykonywania swojej pracy, a zwłaszcza do brania za nią odpowiedzialności. Narzeka, ale wywiązuje się ze swoich obowiązków, a inni zwykle darzą go sympatią.
  • Dekonstruktor: Zbędny element. Nie dość, że narzeka i unika odpowiedzialności, to na dodatek nie lubi pracować. Jeśli już się czymś zajmuje, to zawsze uważa, że zna się na tym najlepiej i… zawsze się myli. Przepełniony niespełnionymi ambicjami działa demotywująco na innych.
  • Lekkoduch: Mistrz prac prostych. Wywiązuje się z obowiązków, ale nic go w zasadzie nie interesuje. Praca to dla niego konieczność, nie chce się jakoś szczególnie rozwijać. Dopiero szuka miejsca dla siebie. Niegroźny, ale i nieperspektywiczny.
  • Optymista: Chodzący wulkan dobrej energii. Rozwojowa wersja Przyjaciela i typ pracownika, który na wszystko ma odpowiedź i nigdy się nie zraża. Ważne ogniwo w firmie oraz materiał na Eksperta w przyszłości.
  • PR-owiec: Typ, który z czasem przerodzi się w Gwiazdę. Dużo mówi o sobie i o swoich osiągnięciach. Chce być docenionym, ale nie ma jeszcze wiedzy ani pozycji. Do czasu. Jeśli jest pracowity – warto w niego zainwestować.

Bądź jak selekcjoner!

Znając typy pracowników, wiesz na co zwracać uwagę. Obserwuj swoją kadrę, ustal (samodzielnie lub przy wsparciu specjalistów od HR) typy poszczególnych pracowników, a następnie daj im pracować ze sobą w zespole czy projekcie. Eksperymentuj i kontroluj pracę zespołu, by wyselekcjonować mistrzowskie ustawienie.

Zespół pracowników. Zarządzanie zespołemPamiętaj tylko, by nie zestawiać ze sobą Gwiazdy, Prezesa i PR-owca – nie będzie miał tam kto pracować, Przyjaciela z Lekkoduchem – to dążenie do stagnacji, Eksperta z Dekonstruktorem – kłótnie to najlepsze, co może wyjść z takiego połączenia.

Najważniejsze na koniec. Po pierwsze – dbaj o rozwój pracowników, a odwdzięczą się lojalnością i efektywnością. Po drugie – w każdym zespole umieść Optymistę. Pozytywne myślenie to podstawa.

 

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami