e-commerce

Jak sprzedawać w internecie – własna strona, czy platforma sprzedażowa?

Jeśli decyzję o rozpoczęciu sprzedaży w Internecie masz już za sobą, to pozostaje Tobie tylko pogratulować. Jest to świetny ruch, doskonały sposób na trafienie do nowych klientów i rozwinięcie swojego biznesu. Natomiast, zanim zaczniesz chłodzić szampana musisz podjąć kolejną ważną decyzję – gdzie Twoi klienci będą kupować Twoje produkty? Czy będzie to Twoja własna strona, czy też platforma sprzedażowa?

Jak zwykle w przypadku ważnych decyzji trudno podać odpowiedź, która byłaby złotym środkiem i była właściwą dla każdego przypadku. Dlatego też poniżej znajdziesz ściągawkę z tego, czego możesz spodziewać się po obu rozwiązaniach, ale na koniec decyzja będzie należała do Ciebie. Musisz samodzielnie odpowiedzieć sobie, które z rozwiązań będzie lepiej pasowało do prowadzonego przez Ciebie biznesu, bo ostatecznie to Ty najlepiej wiesz, czego Tobie potrzeba.

Zacznijmy od ustalenia czym tak naprawdę są platformy sprzedażowe, bo przecież bez dwóch zdań są też stronami internetowymi. Platformy sprzedażowe, to dostępne już na rynku sklepy online, które nie sprzedają własnych produktów, a są jedynie pośrednikami pomiędzy dostarczycielami produktów, a ich odbiorcami – Twoimi klientami. To platformy, których nazwy na pewno kojarzysz. To tacy światowi giganci, jak: Amazon, eBay, czy AliExpress, ale też zapewne dobrze Ci znane z „polskiego Internetu” Allegro. Zobaczmy więc co mają one do zaoferowania.

Zobacz jak DHL Express może pomóc Twojemu sklepowi internetowemu w zdobyciu nowych rynków

Dlaczego wybrać platformę sprzedażową?

platforma sprzedażowa

Koszty

Po pierwsze jest to rozwiązanie wymagające na wstępie o wiele mniejszego nakładu finansowego. Nie musisz odkładać środków na start swojej strony, bo wszelkie techniczne aspekty związane z prowadzeniem sklepu internetowego leżą w gestii platformy sprzedażowej. Podobnie ma się sprawa, z zapewnieniem stronie „widoczności” w Internecie. Zadbanie o to, żeby po wpisaniu szukanego produktu klient trafił akurat do na stronę Twojego produktu to zmartwienie platform sprzedażowej. A jak już jesteśmy przy kwestiach technicznych.

Usterki techniczne to nie Twój problem

W przypadku platform sprzedażowych nie musisz praktycznie przejmować się stroną techniczną zarządzania swoim sklepem. Masz do swojej dyspozycji gotowe, wielokrotnie przetestowane i dobrze znane potencjalnym klientom narzędzie. Możesz też spać spokojnie, nie martwiąc się o ewentualne usterki, które mogą wystąpić na stronie. To, żeby wszystko działało jest zmartwieniem dostarczyciela usługi oraz zatrudnionych przez niego profesjonalistów. A skoro mówimy o profesjonalizmie,

Gotowa baza klientów.

Jeśli korzystasz z usług największych platform sprzedażowych nie musisz zaprzątać sobie głowy tym, jak zdobyć klientów, bo stajesz się częścią sprawnie działającej maszyny, w której Twoi klienci prawdopodobnie już są. Budowanie reputacji, zaprzątanie sobie głowy sposobami na wygenerowanie ruchu na stronie, czy nawet zarządzanie sporami z klientami – wszystko to masz podane na tacy.

Oszczędność czasu

Platforma sprzedażowa pozwala Tobie założyć sklep w ciągu kilkudziesięciu minut. Cały proces sprowadza się do wypełnienia szeregu pól w formularzu rejestracyjnym. Nie musisz się też głowić nad tworzeniem ram prawnych i złożonych warunków korzystania ze strony, bo to wszystko zostało już dawno przygotowane.

Dlaczego wybrać własną stronę?

Twój przychód jest naprawdę Twój

Platformy sprzedażowe oferują wiele ułatwień w założeniu i prowadzeniu biznesu w sieci, ale nie są organizacjami charytatywnymi. Z każdej sprzedanej przez Ciebie rzeczy do kieszeni właścicieli platformy trafia procent zysków. Dodatkowo może on różnić się w zależności od wielu czynników. Skoro jesteśmy już przy różnicach.

Możesz stworzyć swoją markę

Będąc częścią platformy sprzedażowej zgadzasz się na anonimowość. Klient, który zakupi od Ciebie towar nie będzie identyfikował go z Tobą i Twoim produktem, tylko z platformą sprzedażową, na której go znalazł. Dzięki posiadaniu własnej strony masz większą kontrolę nad tym co i jak robisz, nie musisz trzymać się sztywnych ram narzuconych przez Twojego operatora. Nie masz też wielkiego wpływu na strategię marketingową.

Brak bezpośredniej konkurencji w Twoim sklepie

Korzystając z platformy sprzedażowej jesteś jednym z wielu wystawiających w niej swój produkt sprzedawców. Jednym  z wielu oferujących podobne do innych, albo nawet takie same produkty. Potencjalny klient nie przychodzi do Ciebie, po Twój produkt, tylko po prostu po produkt, który wie, że znajdzie na platformie, a czy kupi go do Ciebie, czy od kogoś innego, jest dla niego praktycznie nieistotne.

Dostęp do danych o Twoim kliencie

Jednym z najcenniejszych zasobów w erze globalnej sieci jest informacja. Jeśli Twój biznes nie odbywa się na Twojej stronie nie będziesz też mieć dostępu do wszystkich ważnych danych o Twoim kliencie, które mogą Ci pozwolić lepiej przygotować dla niego ofertę. Korzystając z platformy sprzedażowej zrzekasz się informacji o tym co i jak lubi kupować Twój klient. Poza tym, jeśli po momencie zawahania, kiedy już w koszyku znajdował się produkt z Twojego asortymentu, klient powróci by go zakupić, zrobi to niekoniecznie u Ciebie.

Dowiedz się jak bez wielkich nakładów i w prosty sposób zbudować swoją markę

Własna strona, czy platforma sprzedażowa?

Jak pisaliśmy we wstępie jest to pytanie, na które odpowiedź musisz znaleźć samodzielnie. W zależności od tego ile planujesz przeznaczyć na swój biznes czasu i środków odpowiednie dla Ciebie mogą być różne rozwiązania. Ważnym czynnikiem, nad którym musisz się zastanowić przed podjęciem decyzji jest czas. Musisz sobie uczciwie odpowiedzieć, czy wiążesz ze swoim biznesem internetowym dalekosiężne plany. Jeśli tak lepszym rozwiązaniem zdaje się własna strona, która pozwala na większą swobodę w kształtowaniu swojej strategii i dostęp do bezcennych danych. Ostatecznie jednak, bez względu na to co wybierzesz, pamiętaj, że nie musi to być decyzja ostateczna. Nic też nie stoi na przeszkodzie, żeby łączyć oba modele sprzedażowe. Wszystko zależy od tego jakie plany i pomysły wiążesz ze swoim biznesem.

 

 

 

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami