Nowy Jedwabny Szlak

Nowy Jedwabny Szlak to gigantyczny projekt gospodarczy, który połączy korytarzami transportowymi Chiny i Europę. Polska ma szansę stać się ważnym elementem tego planu.

Idea Nowego Jedwabnego Szlaku została przedstawiona przez władze Chin w 2013 roku. Jego nazwa nawiązuje do dawnej drogi handlowej łączącej Chiny i Europę między XIII a XVII wiekiem.

Nowy Jedwabny Szlak to projekt który dla wielu przedsiębiorstw może być szansą. Handel międzynarodowy między Europą a Chinami może znacznie zwiększyć swoje wolumeny? Jak Europa powinna zareagować?

Trasa nowego projektu nazywanego również „Jeden Pas i Jedna Droga” ma przebiegać od Chin, przez Bliski Wschód i byłe republiki radzieckie do Europy. Ta gigantyczna inwestycja pochłonie 100 mld dolarów, nic więc dziwnego, że wiele państw chce znaleźć się na trasie Szlaku, wierząc że świetnie na tym zarobią.

W skład Nowego Jedwabnego Szlaku mają wchodzić drogi, koleje (m.in. Kolej Dużych Prędkości) połączenia morskie oraz lotnicze, a także sieć przesyłowa paliw (rurociągi) i infrastruktura telekomunikacyjna.

W maju 2017 odbył się w Chinach, szeroko komentowany przez światowe media, szczyt poświęcony inicjatywie Pasa i Drogi, w którym wzięli udział prezydenci i szefowie rządów kilkunastu państw europejskich, Rosji, Kazachstanu, Turcji i USA oraz przedstawiciele ONZ i Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Podpisano szereg ważnych umów, omówiono drugie tyle spraw związanych z projektem. Prace są już mocno zaawansowane.

Nowy Jedwabny Szlak to kolejny etap ekspansji chińskiej gospodarki. Ten kraj, kojarzony przez wieki z izolacją i dbaniem tylko o własne granice, w ostatnich latach zupełnie przestawił zwrotnicę swojej polityki zagranicznej. Chińczycy obecni są od Bangladeszu po Białoruś. Inwestują w wiele różnych branż, od kolejnictwa i rafinerii po kluby piłkarskie. W Sri Lance, za chińskie pieniądze, wyrasta nowe miasto większe niż Monako. W zeszłym roku ruszył pierwszy pociąg na wielkiej trasie towarowej łączącej wschodnie wybrzeże Chin i Londynu.

W każdy z tych projektów Chińczycy inwestują pieniądze liczone w miliardach dolarów. Nic dziwnego, że dziesiątki państw starają się, aby znaleźć się na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku. W tym również i Polska.

Polska może odgrywać ważną rolę w tym projekcie. W Łodzi ma się znajdować centrum logistyczno-przeładunkowe do kolejnych krajów Europy. Obecnie działa już połączenie kolejowe między Łodzią a chińskim Chengdu, które wiedzie przez Kazachstan, Rosję i Białoruś.

Korytarz transportowy wpłynie na rozwój importu i eksportu na linii Polska – Chiny. W tym momencie mija około 5 tygodni, zanim różne części i podzespoły przypłyną frachtem z Chin, aby zostać wykorzystane w polskich zakładach. Nowy Jedwabny Szlak skróci ten czas nawet o dwa tygodnie.

Polska eksportuje do Chin około 1 procenta swoich towarów. Są to przede wszystkim: żywność, maszyny i elektronika. Wartość importu jest piętnastokrotnie wyższa. Do połowy 2016 wartość chińskich inwestycji wyniosła w Polsce około 462 milionów euro. W porównaniu z Węgrami (2 mld euro) czy Rumunią (741 mln euro) mamy sporo do nadrobienia.

Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu jest jednak przekonany, że liczby w obrocie handlowym między Polską a Chinami będą ciągle rosły.

– W najbliższej przyszłości zaczniemy obserwować coraz więcej inwestycji finansowanych, współfinansowanych przez chińskich inwestorów, wspólnie z Polską – powiedział Senger w wywiadzie dla I Programu Polskiego Radia.

Rzeczywistość wydaje się to potwierdzać. Coraz intensywniejsze stają się kontakty handlowe polskich i chińskich firm. A współpraca gospodarcza między rządami obu państw także wydaje się satysfakcjonująca, czego oczywistym przykładem jest Nowy Jedwabny Szlak. Producenci i inwestorzy już zacierają ręce. Branża logistyczna również.

Nowe drogi, linie kolejowe, szlaki morskie i połączenia lotnicze znacznie ułatwią cały transport między Polską a Chinami. Prawdopodobnie Jeden Pas i Jedna Droga bardzo uprości wszelkie prawne formalności związane z importem i eksportem na Dalekim Wschodzie. Do tego ściślejsza współpraca w ramach tego projektu pozwoli lepiej się poznać biznesowym partnerom, co ograniczy do minimum wszystkie nieporozumienia, które mogą pojawić się w wynik różnic kulturowych.

Nowy Jedwabny Szlak rzeczywiście może być gospodarczym wydarzeniem dekady, a może i całego wieku.

Dotrzyj do Chin ze swoją przesyłką szybciej dzięki DHL Express

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami