e-commerce

Program DHL Express „Where Everything clicks“ – wyszukiwarka

Wyszukiwarka – serce twojej strony

Jedną z najważniejszych funkcjonalności na stronie internetowej jest wyszukiwarka. Dlaczego wyszukiwarka jest tak ważna i czy można poradzić sobie bez niej? O tym poniżej.

Warty obecnie 3 bln dolarów rynek e-commerce to z pewnością przyszłość światowej gospodarki. Jednak, żeby odnieść w tej branży sukces trzeba znać rządzące nią reguły. Wiedzieć jak odpowiednio przygotować swoją witrynę sprzedażową, poznać nawyki internetowych klientów, odpowiednio korzystać z narzędzi marketingu online czy stosować najlepsze opcje wysyłki.

Program „Where Everything clicks”, którego częścią jest ten artykuł, skierowany jest do dużych i małych firm, obiecujących debiutantów i starych wyjadaczy. To bogaty zbiór wytycznych dotyczących nawigowania na pełnym pułapek globalnym rynku handlu online. Pierwszą część cyklu, poświęconą prawidłowym praktykom obsługi klienta w e-commerce znajdziesz tutaj.

W tym artykule pochylimy się nad jednym z najważniejszych elementów Twojej witryny internetowej – wyszukiwarką.

Wyszukiwarka

W 2005 roku pole wyszukiwarki na Amazonie było drobnym prostokątem zesłanym gdzieś w najdalszy kąt strony startowej. Była ledwie widoczna. Dzisiaj trudno byłoby ją przeoczyć. Zmiana wielkości i położenia odzwierciedla transformację sposobu, w jaki ludzie korzystają ze stron internetowych.

Kiedyś internauci zaglądali na strony sklepów online, żeby znaleźć/kupić to, czego dokładnie potrzebowali. Teraz często przeszukują witryny e-sklepów bez sprecyzowanego planu zakupowego, licząc, że coś interesującego i godnego zakupu samo wpadnie im w oko.

Większość biznesów online potrzebuje wyszukiwarek

To Google, Amazon czy E-Bay należy winić za taki stan rzeczy. To te koncerny wszczepiły użytkownikom sieci nawyki zakupowe, przez które dziś nie sposób wyobrazić sobie strony www bez wyszukiwarki. Użytkownicy, korzystają z wyszukiwarek, aby szybko zlokalizować produkt, którego poszukują, ale również żeby po prostu przejrzeć ofertę sklepu. Często produkt, o którym w ogóle nie mieli pojęcia tak ich oczaruje, że decydują się na spontaniczny zakup.

Co wyszukiwarka może dać twojemu biznesowi online?

Zwiększy sprzedaż

Zwiększenie sprzedażyDobrze przygotowana wyszukiwarka na twojej stronie internetowej szybko pomoże klientowi znaleźć poszukiwany przez niego produkt. A wiadomo, w dzisiejszych czasach „czas to pieniądz”. Nikt nie chce go tracić na długie przetrząsanie strony internetowej. Sprawnie działająca wyszukiwarka przełoży się na zadowolenie klientów z odwiedzanej strony.

Wyższa konwersja

Badania pokazują, że użytkownicy używający wyszukiwarki częściej decydują się na zakupy na danej stronie www i chętniej wypełniają formularz rejestracyjny.

Większe zaufanie

Klienci, którzy są zadowoleni z twojej wyszukiwarki najprawdopodobniej spędzą więcej czasu na twojej stronie i chętniej będą na nią wracali.

Więcej wiedzy

Analiza danych dotyczących tego, czego internauci poszukują pozwoli ci lepiej zrozumieć potrzeby i zachowania twoich klientów. Oto przykład. Pewna firma sprzedająca ubrania online zauważyła, że internauci często wpisują w wyszukiwarkę hasło „onesies” ( chodzi o rodzaj kombinezonu/piżamki). Było to słowo, którego pracownicy firmy nie znali. Firma zrobiła szybki research, zamówiła tak określany towar, dodała hasło do wyszukiwarki i zarobiła na nim ponad 90 tyś dolarów.

Czy twój biznes może funkcjonować bez wyszukiwarki?

Dla sklepów online z bardzo ograniczonym asortymentem, sprzedających np. jedną określoną rzecz wyszukiwarka nie jest konieczna.

Nawet jeśli twój produkt dostępny jest w wielu rozmiarach, kolorach czy stylach, brak charakterystycznej lupy na twojej witrynie www nie powinien przeszkodzić Ci w prowadzeniu biznesu, ale…

Twoja nawigacja musi być bezbłędna

Jeśli nawigacja jest naprawdę dobra, to użytkownicy częściej klikają w link z nazwą, którą rozpoznają niż wpisują w wyszukiwarkę nazwę produktu. Przeglądający Twoją stronę internauci bez sprecyzowanych planów zakupowych wykorzystają menu i linki z twojej strony, żeby sprawdzić co oferujesz. Zrobią to chętniej niż wpisując do wyszukiwarki produkt po produkcie.

Jeśli zamierzasz polegać wyłącznie na nawigacji na twojej stronie oto kilka ważnych zasad:

Ustaw pasek nawigacji w widocznym miejscu

Chcesz umieścić go na górze strony? Świetnie. Tylko umieszczaj go w tym samym miejscu na każdej ze stron twojej witryny. Taki sam styl, kolor, słowa, w tym samym porządku. Ludzie nie cierpią niespójności.

Nie bądź taki!

Jaki? Beznadziejnie mętny i niejasny w opisach linków czy podstron. Używaj jasnych, klarownych terminów. Np. „akcesoria samochodowe” a nie ‘inne”.

Ogranicz nawigację do siedmiu linków

Istnieje przekonanie, poparte badaniami, że siedem to maksymalna liczba pozycji w menu strony internetowej. Po przekroczeniu tej liczby użytkownicy mogą się poczuć zmęczeni i zdezorientowani. Sześć to lepsza liczba, a pięć optymalna.

Pozwól użytkownikom wiedzieć gdzie są

Internauci mogą się znaleźć na jednej z podstron twojej witryny skierowani tam przez google albo inną zewnętrzną wyszukiwarkę. Dlatego zawsze, na każdej z podstron określ pasek nawigacji tak, aby bez problemu prowadził do strony głównej.

Nawigacja – fundament strony internetowej

Jasna i czytelna nawigacjaJak widać, dobrze skonstruowane pole wyszukiwania to jedna z podstawowych funkcjonalności na stronie www. Ale jego brak również nie przekreśla szans w branży online.

Raport o międzynarodowej branży e-commerce.

Ważne, aby twoja witryna miała jasno wytyczoną ścieżkę nawigacji. Aby powrót z jednej z wielu podstron na stronę główną nie zajmował wiele czasu, a oferowane przez Ciebie produkty były odpowiednio wyeksponowane.

Zobacz też

Program DHL Express „Where Everything Clicks” – przeszkody rozwojowe w e-commerce

Program DHL Express „Where Everything Clicks” – obłsługa klienta e-commerce

Kontakt Kontakt z Międzynarodowymi Specjalistami